En sentral del av prosjektet er kaffeslabberas; åpne møteplasser med lav terskel, hvor man samles, diskuterer og blir klokere sammen - via digitale møteplasser eller fysiske når den muligheten igjen byr seg. 

Tanken er at dette kan arrangeres i alle ledd av organisasjonen, men vi håper spesielt at lokallagene har lyst til å arrangere kaffeslabberas, denne gangen om frukt- og grøntproduksjon.

Frukt- og grøntproduksjon

Ta kontakt med de dere kjenner, vet om eller ser rundt om på jorder, åkrer og i frukthager. De som er midt i våronn, såing, beskjæring og tilrettelegging for best mulig frukt og grønnsaker i sesongen som kommer, trenger ros for det de gjør. 

Dere utfordres i disse tider til å bruke digitale plattformer, sosiale medier og tradisjonelle medier mer enn noen gang før for å nå ut til flest mulig og å ivareta smittevernhensyn. Livesendinger kan fungere for kaffeslabberas og flere av aktivitetene. 

Forslag til samtaleemner for kaffeslabberas til temaet:

  • fordeler med norsk-produsert mat
  • hvordan dyrke egne grønnsaker 
  • konvensjonell vs. økologisk-dyrking    •
  • grønnsaker vs. kjøtt
  • positive erfaringer
  • tips og triks
  • fem gode tips til godt bondevett

Eksempler på aktiviteter (følg til enhver tid FHI sine anbefalinger så klart - vær kreativ på digitale plattformer!): 

  • gårdsbesøk
  • kurs i beskjæring   
  • restemat-tevling
  • kokkekamp
  • kurs i såing
  • setting av grønnsaker   
  • tapas-kveld
  • matkurs med bygdekvinnene
  • traktortevling
  • fest med bondetema   
  • aktivitetsdag med trillebår-, tråtraktor-, potet-, sekkeløp el.

Ta masse bilder, husk å spørre dem som er avbildet om det kan deles offentlig. Send gjerne bilder og kort tekst til lokalavisen deres og/eller inviter dem med på det dere finner på. Har dere lyst til å skrive et leserinnlegg/uttale om situasjonen i deres bygd – gjør veldig gjerne det. 

Det er laget to digitale plakater til perioden. Bruk gjerne disse for å spre budskapet. 

DIGITALE PLAKATER OG VIDEOER 

Husk å vise frem det dere gjør i sosiale medier med #bygdami og #bygdeungdom, og ikke glem å registrere arrangementene i aktivitetskampanjen via denne lenken 

Masse lykke til, vi gleder oss til å se alt dere finner på!