Artikkelen er publisert i Bygdeungdommen 02/2019

TEKST Jon Erik Hjelleset og Emma Gerritsen
FOTO Emma Gerritsen

Kristine Grimstad Veseth har lang fartstid i NBU og har vært lagutviklingsleder i Oppland Bygdeungdomslag siden februar. Hun har samlet opp erfaringer gjennom mange år og har noen tanker om hvilke faktorer som må være tilstede for at et arrangement er vellykket, og vervepotensiale er stort. – Det er enkelt, slår hun fast,
– tidlig, jevnlig og mye promotering og synlighet.

Hva innebærer god promotering og synlighet i dag? 

– Det er viktig med fine bilder med kort og presis informasjon i forkant. Folk får det gjerne med seg gjennom sosiale medier. I tillegg er det viktig å synliggjøre arrangementet mens det pågår og i etterkant, slik at andre kan se hvor bra det var, og blir med neste gang, sier hun engasjert. 

Les også: Alt om aksjonsuka

Sosial synlighet

For mange er Facebook og Instagram de mest opplagte verktøyene for å spre et budskap. Facebook har over to milliarder brukere globalt og over 750 000 ideelle organisasjoner bruker dette mediet.  

Det skal litt til å bli lagt merke til i et mylder av informasjon. Du har 1,7 sekunder på mobil og 2,5 sekunder på en PC til å fange oppmerksomheten til en seer, ifølge frivillig.no. Deres heteste tips både på Facebook og Instagram er video, og gjerne live-sendinger og «stories». 

Det sosiale limet

Er synlighet i sosiale medier det som holder bygdeungdommene sammen? Det er jo tross alt den direkte kontakten det handler om, det å skape noe sammen – glede, liv og vaffelrøre, gode minner, vennskap, dansetrinn og tømmerstokker? 

– Medlemspleie er nøkkelen til å beholde medlemmer og få flere medlemmer, sier Kristine overbevisende. – Oppdater medlemmene regelmessig om hva som skjer fremover og ha jevnlig aktiviteter i nærområde, det kan styrke det sosiale limet, sier hun. 

I Oppland fungerer skolebesøk og stands på bygdedager godt som vervearena. Den direkte kontakten og samtalene du får med folk er verdifull, ifølge lagutvikleren i fylket. – Selv ble jeg vervet på den måten. En klassekamerat hadde akkurat blitt medlem og vervet meg på skolen, sier hun. 

Oppland er et stort fylkeslag med nærmere 1200 medlemmer fordelt på 17 lokallag. – Vi har plass til mange flere, sier Kristine. Hun forteller at det er tevlingsaktivitetene som trekker flest deltakere, både store og små, gamle og nye. 

Tevlingsglade bygdeungdommer 

Tevling er utvilsomt en sentral del av organisasjonen siden oppstarten i 1946. På 50-tallet fungerte tevlingene som en slags opplæring i pliktene som ventet i voksenlivet. Det var kjønnsdelt: Jentene konkurrerte i grener som hører kjøkkenet til, som bløtkakepynting og spekematanretning. Guttene konkurrerte i landbruksarbeid, som eksteriørbedømming av små- og storfe og traktorkjøring. Bygdeungdomslaget har holdt liv i de tradisjonelle tevlingene, men kjønnsdelingen er visket ut. I tillegg har flere nye tevlinger kommet til, og stadig blir repertoaret utvidet. Hvert år blir det delt ut hele 40 NM-titler. I tillegg er det mange NBU-mesterskap, cuper og lavterskeltevlinger, mest for moro. 

I Oppland er det bilrebus og swingkurs som trekker flest mennesker. Leirdueskyting er også populært. – Flere lokallag arrangerer også store hallfester med kjente band, som har trukket mange folk, sier Kristine. 

Hun påpeker også at de enkle arrangementene som regel blir de beste. 
– Det blir ofte best når det er lavterskel for både deltaker og arrangør. Selv har jeg vært med å arrangere et swingkurs med gratis pizza. Kurset var fulltegnet med 30 deltakere. Gratis mat er et fint lokkemiddel, ler Kristine. 


Kristines suksessoppskrift 

1.    Promoter tidlig, oppdater jevnlig. Husk å fortelle om Norges Bygdeungdomslag og verve. 
2.    Synlighet før, under og i etterkant. Husk fine bilder og korte, konsise tekster.
3.    Det enkle er ofte det beste. Gjør det lavterskel for både arrangør og deltaker.
4.    Ta godt vare på medlemmene du har. Følg opp, inviter med! Gi dem valuta for pengene. 
5.    Finn ut hvilke aktiviteter som er populære hos dere. Bygdeungdomslaget er generelt kjent for tevlingene, men kanskje det er noe annet som ungdommene i ditt nærområde liker å være med på? En tur? En fagdag? Et kurs eller filmkveld?
6.    Skap en tradisjon. Dersom et arrangement var vellykket, arranger det igjen slik at faste deltakere kommer og tar med seg nykommere for hver gang.