Eskild Lunderød er leder i Onsøy Bygdeungdomslag som startet opp i vinter. Med litt drahjelp fra både NBU sentralt og bondelaget lokalt, og mye motivasjon kom de i gang.

– Vi som er med hadde kjenskap til Norges Bygdeungdomslag gjennom andre som er medlem fra før og mange av oss var engasjerte i andre lokallag. Onsøy Bygdeungdomslag har vært et sovende lokallag lenge, og det virket som en spennende utfordring å blåse liv i det igjen, forteller han. 

Tevling som trekkplaster

Den største motivasjonen hans er å arrangere tevlinger og rekruttere nye medlemmer. Lagutviklingsleder i Oppland, Kristine Grimstad Veseth kan fortelle at i fylket deres er det tevlingsaktivitetene som trekker flest deltakere, både store og små. 

Tevling er utvilsomt en sentral del av organisasjonen siden oppstarten i 1946. Ordet tevling kommer fra svensk og betyr konkurranse. På 50-tallet fungerte tevlingene som en slags opplæring i pliktene som ventet i voksenlivet. Det var kjønnsdelt: Jentene konkurrerte i grener som hører kjøkkenet til, som bløtkakepynt og spekematanretning. Guttene konkurrerte i grener som gjerne knyttes til landbruksarbeid, som pløying, eksteriørbedømming av små- og storfe og traktorkjøring. Bygdeungdomslaget har holdt liv i de tradisjonelle tevlingene, men kjønnsdelingen er visket ut. I tillegg har flere nye, moderne tevlinger kommet til, og stadig blir repertoaret utvidet. 

I Oppland er det aktiviteter som bilrebus og swingkurs som trekker flest mennesker. Leirdueskyting er blitt mer og mer populært nå i det siste. – Flere lokallag arrangerer også store hallfester med kjente band, som har trukket mange folk, sier Kristine. 

Eskild gleder seg til å arrangere flere aktiviteter enn de har gjort frem til nå. – Vi har ikke hatt kapasitet til å gjøre så mye enda, men jeg ser frem til å få skikkelig bra kok i bygda, sier han. 

Suksessfaktoren

Kristine har vært lagutvikler siden februar i år, og har vært med i bygdeungdomslaget siden 2010. I løpet av de årene har hun samlet opp noen erfaringer om hvilke faktorer som må være tilstede for at et arrangement både har vervepotensial og trekker deltakere. – Det er enkelt: Tidlig, jevnlig og mye promotering og synlighet, sier hun. 

– God promotering og fine bilder med kort og presis informasjon i forkant er viktig. I tillegg er det viktig å synliggjøre arrangementet mens det pågår og i etterkant, slik at folk kan se hvor bra det ble! sier hun engasjert. 

Facebook og Instagram er kanskje de beste verktøyene for å promotere arrangementene, ifølge Kristine. For verving fungerer skolebesøk eller en stand på den lokale bygdedagen også godt i Oppland. – Selv ble jeg vervet på den måten, sier hun. 

Det enkle er ofte det beste

Kristine påpeker også at de enkle arrangementene som regel blir de beste. – Det blir ofte best når det er lavterskel for både deltaker og arrangør. Selv har jeg vært med å arrangere et swingkurs med gratis pizza. Kurset var fulltegnet med 30 deltakere. Gratis mat er et fint lokkemiddel, ler Kristine. 

70 prosent-målet

Alle lokallag har satt seg et mål for hvor mange medlemmer de ønsker å bli i løpet av 2019.

– Mange jobber ivrig for å nå dette målet og i Oppland nærmer 4 lokallag seg 70 prosent av dette målet allerede, opplyser Kristine.

Lagutvikler i sentralstyret inviterer lokallagene som har nådd måltallet sitt 1. juli til en heidundrenes VIP-aktivitet. 

Kristines suksessoppskrift 

  1. Promoter tidlig, oppdater jevnlig. Husk å fortelle om NBU og verve. 
  2. Synlighet før, under og i etterkant. Husk fine bilder og korte, konsise tekster.
  3. Det enkle er ofte det beste. Gjør det lavterskel for både arrangør og deltaker.
  4. Ta godt vare på medlemmene du har. Følg opp, inviter med! Det er innmari viktig. Gi dem valuta for pengene. 
  5. Finn ut hvilke aktiviteter som er populære hos dere. Bygdeungdomslaget er generelt kjent for tevlingene, men kanskje det er noe annet som ungdommene i ditt nærområde liker å være med på? En tur? En fagdag?
  6. Skap en tradisjon. Dersom et arrangement var vellykket, arranger det igjen for å skape en tradisjon med faste deltakere og nykommere for hver gang.