logo

Du er her:

Slik kommer dere i media

Sliter lokallaget ditt med å få oppmerksomhet i media? Ta en titt på disse tipsene!

For å komme til orde i media må dere ha noe å formidle. Lokale medier er glad i arrangementer, aktiviteter, enkeltmedlemmers bragder (tevlingsdeltagelse) og meninger.

Den mest effektive måten å komme i avisa eller bli publisert på nett er å gjøre det enkelt for journalistene. Derfor er det lurt å skrive en pressemelding med fiks ferdige sitater, bilder, bildetekster og kontaktinfo slik at det er lett for journalistene å bearbeide dem til ferdige saker. Dere kan også sende ut en presseinvitasjon i forkant av arrangementet.


Hva bør en pressemelding inneholde?
Pressemeldingen må først og fremst være oversiktlig, og kan se sånn ut:

                                                                                                   LOGO

(DATO) XX XX XX: PRESSEMELDING FRA XXXX BYGDEUNGDOMSLAG: 

[Tittel] 

[Ingress] – Kort oppsummering av brødteksten. Ca. 2 linjer

[Brødtekst] – 
Hva vil dere formidle – ta gjerne utgangspunkt i spørreordene nedenfor

Få gjerne inn sitater fra arrangør/deltaker etc. 
-    Når?
-    Hvem?
-    Hva? 
-    Hvordan?
-    Hvilken?
-    Hvorfor?

Kontaktperson: 
Hvem har mest informasjon å gi pressen om arrangementet?
Kari Jensen, leder i xxxxx Bygdeungdomslag
Tlf: xxx xx xxx
E-post: kari.jensen@bygdeungdom.no

Legg ved bilde(r) – merk disse og skriv inn bildetekst: 
BILDE1:
BILDE2:

Bunntekst: 
Norges Bygdeungdomslag er en landsdekkende ungdomsorganisasjon av og for ungdom.Organisasjonen har over 7000 medlemmer organisert i 11 fylkeslag og 92 lokallag.
Organisasjonen ble stiftet i 1946, og har fokus på aktivitet, organisasjonsopplæring, bygdepolitikk og tevling. 

Når pressemeldingen er ferdig skrevet, er det lurt å lese nøye gjennom før den sendes til media. Det er for eksempel fort gjort å skrive feil navn på deltagerne eller at det sniker seg inn en skrivefeil eller to. 

Utsendelse
Etter at korrektur er lest er pressemeldingen klar for utsendelse. Det kan være lurt å lage en adresseliste med e-postadressen til de ulike mediene, så slipper man lete opp disse for hver gang. Legg ved pressemeldingen og bildene som vedlegg i e-posten, og kopier gjerne teksten fra vedlegget og lim den inn i selve e-posten. Trykk send og kryss fingrene for et medieoppslag eller to! 
 

Bilder
Journalister er glade i gode pressebilder. Legg ved gode bilder eller lån av andre. NB: Husk å spørre om lov til å låne bilder og krediter alltid fotograf! 

 

Kontakt

Telefon: 22 05 48 00

E-post: post@nbu.no

   

Norges Bygdeungdomslag: Pb. 9377 Grønland, 0135 Oslo
Telefon: 22 05 48 00 : E-post: post@nbu.no

   agrol  Landkreditt