Tradisjonelle medier

  • Opprett god kontakt med dine lokale medier. 
  • Inviter pressen til arrangementer, aktiviteter, politisk aktivitet eller lignende, i forkant. 
  • Skriv pressemeldinger med kontaktinformasjon og bilder. 

Den mest effektive måten å komme i avisen på er å gjøre det enkelt for journalistene. Derfor er det lurt å skrive en pressemelding med fiks ferdige sitater, bilder, bildetekster og kontaktinfo, slik at det er lett for journalistene å bearbeide disse til redaksjonelle saker.

TIPS TIL HVORDAN Å KOMME I MEDIENE (PDF, 50KB)

TIPS TIL DEG SOM SKRIVER FOR NETT (PDF, 26KB)

Pressemelding

  • Skriv pressemelding 
  • Les korrektur
  • Ha avislisten klar
  • Send pressemeldingen som vedlegg. Legg teksten gjerne i selve e-posten også. Husk bilder! 
  • Følg opp pressemeldingen per telefon eller e-post dersom du ikke får svar fra avisen

MAL PRESSEMELDING

Kommentarer og debattinnlegg 

Er dere engasjert i en politisk sak? Skriv et debattinnlegg og få spalteplass i avisen. En kommentar og en uttale har mye til felles. Begge inneholder følgende elementer: 

  • Hva er situasjonen? 
  • Hva er problemet? 

En kommentar skiller seg fra andre sjangre ved at den er meningsbærende og uttrykker synspunkter. Den gir en subjektiv analyse av et gitt tema. Det forutsetter at du har kunnskap på området og bruker troverdige kilder til å underbygge ditt standpunkt. Unngå bastante konklusjoner, men vis evnen til å analysere og begrunne dine standpunkt. 

MAL TIL KOMMENTAR OG LESERINNLEGG (PDF, 61KB)

Uttaler

Hvert år vedtar vi uttaler på årsmøter, i representantskapet og på styremøter.

En uttalelse er en tekst om et politisk tema. Uttalelser blir lagt fram på et møte, som for eksempel et årsmøte. Møtet diskuterer uttalen og den kan bli vedtatt eller avvist. Mange uttalelser er dagsaktuelle, mens andre ikke. Uttalelser kan fastslå ny politikk, men også en presisering av allerede vedtatt politikk eller for å aktualisere gjeldene politikk. Uttalelser brukes ikke bare for å presisere og fastslå politikk, men er óg et virkemiddel for å få oppmerksomhet om en sak.  

MAL UTTALE

Sosiale medier 

Hvis Norges Bygdeungdomslag var en person, hvem ville vi ha vært da? Kartlegg dette og bruk det hver gang du poster noe i sosiale medier.

Du har bare sekunder på deg for å fange oppmerksomheten til seeren. 
Hvordan gjør du det? Frivillig.no har mange gode tips, vi har hentet ut noen av dem. 

Vær autentisk. Være spontan når du kan, fang øyeblikket, snarere enn å fokusere på kvaliteten.
Vis frem personer og opplevelser fremfor reklame.
Vis hvem Norges Bygdeungdomslag er backstage, snarere enn frontstage. 
 
Populariteten til videoer øker. Film med mobilen og legg ut små snutter på under ett minutt på sosiale medier. Lag den så kort som mulig uten at essensiell informasjon går tapt. 

Bruk gjerne stående video/bilde for å få mer flateoppmerksomhet, for mesteparten av tiden holder vi mobilen vertikal.  

Video

Ikke fortell for mye. Fokuser på en ting og da gjerne opplevelser der følelser er involvert. Tenk gjennom hva du selv liker å se på. Du er sikkert ikke den eneste.

Forbered deg gjerne på en filmsnutt, men skjer det noe spontant som er relevant, så vær på hugget! 

Tenk på følgende: 

  1. Tørk av linsen på kameraet eller mobilen.
  2. Ha godt lys. Dagslys eller utendørs fungerer best. En tommelfingerregel er å vende din rygg mot sola. 
  3. Dersom du ikke har stativ, bruk kroppen som stativ. Klem albuene inntil sidene for å få minst mulig bevegelse. 
  4. Du kan redigere filmen med enkle redigeringsprogram på telefonen eller datamaskinen, eller dele den som den er. 
  5. Legg på tekst, på sosiale medier har vi oftest ikke på lyd. 

Facebook

  1. Del regelmessig, ha et mål om to til tre oppdateringer i uken. Varier type innhold - videoer, bilder, artikler andre har forfattet og egne artikler. Og så klart arrangementer. 
  2. Del bilder og videoer som er personlige, som gir organisasjoner et ansikt. Vis menneskene bak. 
  3. Bruk "vi" istedenfor Norges Bygdeungdomslag eller XXXlokallagXXX Bygdeungdomslag. Dette for å skape identifikasjon og ta seere med i det større "vi".  
  4. Svar på henvendelser og kommentarer. Lik kommentarer til andre dersom du er enig. 
  5. Gå gjerne "live". 
  6. Tagg relevante sider eller personer. 
  7. Spør spørsmål, skap dialog og bygg tillit. 
  8. Bruk en relevant emneknagg. 

Instagram

Illustrasjonsbilde_Instagram

Vi bruker 0,25 sekunder på å huske et bilde av noe vi ikke har sett før og 13 millisekunder for å gjenkjenne noe. Vi prosesserer bilder 60 000 ganger raskere enn ord! 

Det er verdt å merke seg og gir mange muligheter! 

  1. Tagg stedet du er på og folk du er med. 
  2. Bruk emneknagger som er relevante. Gjerne noen nye for hver post, og selvfølgelig alltid #bygdeungdom.
  3. Vær jovial og bruk emojis. 
  4. Del Instagrambildene gjerne på Facebook for å få en synergieffekt. 
  5. Post jevnlig og følg andre. 

Instastories

  1. Bruk emneknagger her også! Du kan ha opptil 10. 
  2. Være personlig og lavterskel - gjerne bak kamera. Vis frem menneskene og opplevelser.

Youtube

Vi har en egen Youtubekanal - bidra gjerne med å oppdatere denne! 

Husk dette når du publiserer en video på youtube: 

  1. Bruk triggerord og gode beskrivelser for filmene dine, for å komme høyere opp i googlesøk. 
  2. Ha fokus på kvalitet. 
  3. Lag gjerne en video under tre minutter - disse blir mest sett. 
  4. Oppdater jevnlig, for dersom innholdet er utdatert vil folk slutte å besøke din youtubekanal. 
  5. Spre videoen på sosiale medier og skap engasjement. 
  6. Tenk på hva du ønsker at publikum skal gjøre eller sitte igjen med etter at de har sett videoen. 

YOUTUBE

Flickr

Vi laster opp bilder og gjøre disse tilgjengelige for andre jevnlig. 

FLICKR

Stand og tilstedeværelse 

Å stå på stand er en kjempefin mulighet for å snakke med potensielle nye medlemmer og spre informasjon om organisasjonen. Tenk på hvor det er hensiktsmessig å stå på stand og hva dere ønsker å oppnå med det. Er det nye medlemmer? Da er kanskje ungdomsskoler eller videregående et godt sted. Hvis det er synlighet eller relasjonsbygging til andre relevante aktører, hadde det kanskje vært på sin plass med en stand på en messe. 
Bruk profileringsmateriellet vårt til å kommunisere visuelt. Vår visuelle profil og identitet har mye å si i hvordan vi blir oppfattet utad.